Sygnalista (ang. „whistleblowers”) zgłasza swojemu pracodawcy nieprawidłowości wynikające z miejsca pracy, środowiska zawodowego lub inne, za które odpowiedzialny jest pracodawca. Reaguje on na zagrożenia, nieprawidłowości i nadużycia, które mogą mieć szczególne znaczenie dla interesu organizacji oraz pracowników. Ponieważ źródłem tych informacji są zawsze pracownicy lub zewnętrzni interesariusze, którym zależy na organizacji, należy pamiętać, że osoby te, współpracując na co dzień z naruszycielami, niekoniecznie chcą ujawniać się jako informatorzy (sygnaliści). Dlatego też system zgłaszania nieprawidłowości musi zapewniać tym osobom anonimowość, a także skuteczną ochronę przed działaniami odwetowymi w miejscu pracy.
Za wdrożenie odpowiednich, bezpiecznych kanałów komunikacji odpowiedzialni są:
– przedsiębiorcy zatrudniający 250 i więcej osób (17.12.2021),
– wszystkie instytucje publiczne (17.12.2021) – być może zwolnione z tego obowiązku zostaną instytucje publiczne zatrudniające mniej niż 50 pracowników oraz jednostki samorządowe w gminach poniżej 10.000 mieszkańców,
– przedsiębiorcy zatrudniający 50-249 osób (17.12.2023).
W ramach tej usługi proponujemy kompleksowe rozwiązanie:
- Szkolenie pracowników z zakresu działania systemu ochrony sygnalistów
- Przygotowanie i wdrożenie procedur w sprawie zgłaszania i przeciwdziałania nieprawidłowościom
- Pełnienie funkcji zewnętrznego kontaktu dla celów zgłaszania nieprawidłowości.
Gwarantujemy bezpieczeństwo, anonimowość i ochronę zgodnie z Dyrektywą Parlamentu Europejskiegoi Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii.